Néha hatástalannak bizonyulnak az ilyen felszólítások, és nem biztos, hogy gyermekünk éppen rosszalkodik. Lehet, hogy mélyebbre kell ásnunk! A figyelem egy nagyon összetett, sokrétű funkció, mely a tanulmányi teljesítményünk, és a mindennapos alkalmazkodásunk fontos alapja.
Nézzük, miről is beszélünk valójában!
Külső és belső környezetünkből életünk minden pillanatában tengernyi információ ér el minket. Az, hogy ebből mit észlelünk, a FIGYELEM határozza meg. A figyelem válogat a sokféle információ között, pontosabbá teszi észlelésünket, így teremtve meg annak a lehetőségét, hogy minél tökéletesebben dolgozzuk fel a fontos dolgokat.
Figyelem kapcsán nagyon sokféle szempontot kell számba vennünk. Az, hogy a figyelmünk jó, vagy rossz, nem mond sokat.
Beszélnünk kell a figyelem terjedelméről, ami meghatározza, hogy egyszerre hány tárgyra tudunk összpontosítani.
A figyelem tartóssága alatt egy időintervallumot értünk, ameddig képesek vagyunk egy dologra koncentrálni.
A figyelem megosztottsága is elengedhetetlen, mert fontos, hány dologra tudunk párhuzamosan figyelni anélkül, hogy a lényegesről elkalandoznánk.
A figyelemnek több fajtáját is megkülönböztetjük:
Akaratlagos figyelem: mikor a figyelmi tevékenység tudatos mentális erőfeszítést igényel. Segítheti a tervszerűség, az önkontroll és az érdeklődés is
Spontán figyelem: mikor figyelmünk hirtelen, akaratunktól függetlenül egy ingerre irányul. Önkéntelen figyelmet váltanak ki az erős ingerek, mozgások, stb.
A figyelemzavarral küzdő gyermek figyelmét nem képes hosszabb ideig összpontosítani, bármi hatására könnyen elterelődik.
A figyelemzavar tünetei egyes életkorokban tipikus jelenségnek számítanak.
A figyelemzavar sokszínűsége mellett a kiváltó okok is sokfélék lehetnek:
- genetikai hajlam
- az idegrendszer fejlődésében zajló eltérő folyamatok,
- a homloklebeny elülső részének sajátos működése, mely elsősorban tervezés, szervezés, gátlás, motoros kivitelezés gyengeségében, és a motivációs rendszer működési zavarában látható
Az igazi, súlyos figyelemzavar diagnosztizálása gyermekneurológiai, gyermekpszichiátriai kompetencia. A figyelmi teljesítményben észlelhető kisebb eltérések viszont pedagógiai eszközökkel jól korrigálhatók!
Érdemes tehát segíteni gyermekünket, hogy minél jobban tudjon figyelni, mert ennek köszönhetően a tanulási kudarcok jó része megelőzhető!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése