2012. május 16., szerda

Dominancia


  Az agy bal és jobb féltekéje különböző feladatokat lát el, illetve irányít. A bal- vagy jobbkezesség genetikailag meghatározott jellemzőnk. Az embereknek mintegy 90 százaléka jobbkezes, tíz pedig bal. Dominancia kapcsán azonban nem csak kezességről, hanem lábasságról, fülességről, szemességről is szót kell ejtenünk. Nézzük elsőként a kezességet!
Vannak olyanok is, akik közel azonos dominanciával használják mindkét kezüket. A dominancia sohasem fekete, vagy fehér, hanem képzeljük el egy számegyenesként, ahol a jobb és a bal végpont között számtalan állomás található, középen, a ’0’ helyén pedig a kétkezesség.


A kezesség 18-20 hónapos korban kezd alakulni.
2-4 éves kor között a kézhasználat nem feltétlenül konzekvens, egyfajta kétoldaliságot, „ceruzaátvételeket” gyakran megfigyelhetünk.
A legtöbb esetben az iskolakezdésre, vagyis 6 éves korra kialakul a dominancia, és a gyerkőc már biztosan tudja, melyik az ügyesebb keze.
Az igazán magabiztos, már nem változó preferencia azonban csak 8 éves korra alakul ki.
Itt fontos azonban megjegyezni, hogy az iskola elvárja az egyoldali kézhasználatot, hiszen minden lurkó elkezdi az írástanulást.


A kezesség megítélése nagyon csalóka lehet. Gyakran előfordul, hogy a gyermek környezete állítja, hogy a kicsi pl.: jobbkezes, de egy vizsgálat után kiderül, hogy egyértelműen balkezes. Mi áll ennek hátterében? A jobb kezes szülő automatikusan a gyermeke jobb kezébe adja a kanalat, fogkefét, ceruzát, más szóval a kultúr-technikákat jobb kézre tanítjuk meg. Önkéntelen mozdulatoknál, például egy cipzár felhúzásánál azonban már az igazi domináns kéz kerül előtérbe.

Azt tekintjük szerencsés állapotnak, ha a gyermek szem/fül/kéz/láb dominanciája azonos oldali. Amennyiben a 4 közül egy, vagy több az ellenkező oldali preferenciával rendelkezik, keresztezett dominanciáról beszélünk. Természetesen ebben az esetben sem „tragédiáról” beszélünk, de a tanulási nehézségek bizonyos körére veszélyeztető tényező lehet.


A kialakulatlan dominancia pedig azt jelenti, hogy az oldaliság még nem egyértelmű, néhány helyzetben másik kézzel/lábbal manipulál a gyerek.

A dominancia fejlesztéssel történő kialakítása, minden esetben mozgásterápia segítségével megy végbe. Az idegrendszer érlelése segít az agy két féltekéjének eldönteni, merre tolódik a vezető szerep. Ezért is mondható, hogy a TSMT az egyik leghatékonyabb módszer a dominancia kialakítására, megerősítésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése