Bár az időjáráson nem látszik, de mégiscsak tavasz van, ami többek
között az idén tankötelezett korba lépő óvodások és szüleik számára kiemelten
fontos időszak. Ilyenkor hoznak döntéseket a családok arról, hogy gyermekük
iskolába menjen-e vagy maradjon még óvodában, és legtöbb helyen döntés születik
arról is, hova járjon iskolába a hamarosan elsős kisgyerek. A téma aktualitása
miatt ebben az írásban áttekintjük az iskolaérettség és az iskolaválasztás
néhány fontos szempontját, remélve, hogy ezzel is segítjük a szülőket
eligazodni a kérdésben.
A tankötelezettség törvényi
szabályozása
Az iskolakezdésre, tankötelezettségre vonatkozó szabályozást a nemzeti
köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény tartalmazza. Eszerint a gyerekek
hatévesen tankötelezett korúakká válnak. Azonban ez a 2013.január 1-től
érvényes szabály azokra a gyerekekre vonatkozik, akik 2007. szeptember 1. előtt
születtek, és így 2013. augusztus 31-én betöltik hatodik életévüket – ők a törvény
értelmében főszabályként szeptembertől iskolába mennek.
Sok kisgyerek esetében ez egyértelműen a gyerek legfőbb érdekét
szolgálja, mert az óvodai évek tapasztalatai alapján, szülei szerint és saját
maga szerint is alkalmas már arra, hogy iskolás legyen. De mivel a gyerekek között nagy egyéni különbségek
lehetnek ebben a kérdésben is, sok olyan gyereket is találunk, akinél nem ilyen
egyértelmű, hogy még az óvodában vagy már az iskolában van-e a legjobb helyen.
A törvény meghatározása szerint az óvodavezető döntése alapján a
gyermek még egy évet óvodában maradhat. Az óvodavezető döntését leggyakrabban szakértői vizsgálatra alapozva
hozza meg.
Természetesen a szülő (mint gyermeke igazi szakértője) véleménye is
számít ebben a kérdésben, a döntés meghozatalakor az óvodavezető ezt is
figyelembe veszi.
Mindemellett abban, hogy egy gyerek iskolába menjen vagy maradjon még
egy évet óvodában, nagyon gyakran az óvodai férőhelyek szűkös száma is
meghatározó tényezővé válik, amely nem szakmai szempontot jelent, de nagy
hajtóerő abban, hogy minél több hatéves iskolába menjen. Az iskolaérettség
kérdésében érintett szakemberek közös felelőssége, hogy ne ez a szempont legyen
a legmeghatározóbb a döntéshozásban.
A szülő március 1. és április 30. között köteles gyermekét beíratni a
választott vagy a lakóhelyi körzet szerint illetékes alapfokú oktatási
intézménybe.
Az iskolaválasztásról
Amikor egy kisgyerek iskolába megy, a szülőket gyötrő egyik legnehezebb
kérdés, hogy melyik iskolát válasszák, milyen intézménybe írassák gyermeküket.
Közhely, de mint minden közhely, igaz is, hogy az elsős számára
másodlagos az, hogy milyen iskolát választunk, sokkal fontosabb a tanító
néni/bácsi személye. A kisgyerek számára az első osztálynak kell biztosítania
az óvodáskor és az iskoláskor közötti átmenetet, ezért az elsős tanító néninek
jobban kell hasonlítania egy óvó nénire, mint egy középiskolás tanárra.
A kisgyerek számára a játékos, gondolkodtató, érdekes feladatok azok,
amelyek fenntartják azt a természetes érdeklődést a tanulás, az új ismeretek
megszerzése iránt, amellyel minden kis elsős belép az iskola kapuján. Ha a
tanító néni ügyes, ha az iskola gyerekközpontú, akkor ez a lelkesedés megmarad,
és hosszan elkíséri a gyereket a tanulás évein.
Fontos, hogy az iskola, a pedagógus legyen készen arra, hogy fogadja
az elsősöket: legyen elfogadó a légkör, amelyben nem a fegyelmezés, a szabályok
a hangsúlyosak. Legyen szabad a kis elsősnek játszani, szaladgálni, mozogni, az
iskola reagáljon elfogadó módon arra a tényre, hogy egyik kisgyerek sem tud
többször negyvenöt percig „jól viselkedni” az iskolapadban. Legyen az iskola
pedagógiai megközelítésében kész arra, hogy a kisgyerekekhez alkalmazkodjon.
Változatos és érdekes legyen az, ami az órákon zajlik.
Ma már szerencsére természetes, de azért nem árt megemlíteni, hogy
elsőben még nem kell a gyerekeket otthoni feladatokkal, gyakorlással terhelni,
az otthoni idő a pihenésé, játéké, szülőkkel, családdal való örömteli
együttlété.
A gyerekek ebben az életkorban nagyon érzékennyé válnak a
teljesítményre, rangsorolnak, értékelik magukat és a többi gyereket az
osztályban, ezért nagyon nagy súlya van a tanár visszajelzésének, türelmes,
segítő, pozitívan odaforduló attitűdjének. Fontos, hogy a pedagógus, akit
választunk, képes legyen a gyerekeket a maga egyediségében nézni és értékelni,
a fejlődésüket nagyrészt önmagukhoz mérni és pozitívan, megerősítő módon
reagálni a gyerekek teljesítményeire.
Érdemes bízni szülői önmagunkban: a szülő az, aki gyermekét a
legjobban ismeri, és vele közösen, nyugodtan átgondolva, elengedve a sok
megfelelési kényszert válasszuk ki azt az intézményt és pedagógust, ahol és
akinél gyermekünk megkezdi évtizedeken át húzódó iskolás életét.
Nagy Éva
Pszichológus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése