A gyermekek rajzfejlődése egyfajta lenyomata, láthatóvá tétele érzelmi-, értelmi-, valamint finommotoros fejlettségüknek, azon túl aktuális lelki állapotuknak. Ezért fontos ismernünk az alkotás folyamatának természetes alakulását, figyelnünk gyermekünk rajzait.
A rajz
jelensége már a legkorábbi időszakban megjelenik. Legtöbbször ez még marokkrétával, zsírkrétával, esetleg ujjfestékkel történő firkálást jelent.
8 hónapos és 2 éves kor között jelen van a
firkaöröm. Élvezik a mozgásában lévő lendületet, a nagymozgások felett
gyakorolt egyre nagyobb befolyást. Örömet okoz a gyerkőcök számára, hogy
irányíthatják saját mozgásaikat.
18 hónaposan már a lengőfirka és a körkörös
gomolyfirka van túlnyomó többségben. Pár hónap alatt differenciálódni kezdenek,
szóródnak, majd kialakul a spirálforma, a csigavonal. Ebben az időszakban
történik az alapfirkák kialakítása, begyakorlása.
2-3 éves korra kezdi a szem vezetni a
kezet. Már láthatóvá válnak a strukturáltság
első jelei. A rajz címét főleg a környezet indukálja. Ekkor hangoznak el a jól
ismert kérdések: „De szépet rajzoltál! Ugye ez anya (apa, baba, kutya… stb.)?” A
gyermek a már megszületett rajzokat nevezi el. A kapcsolat még esetleges, pár
perc múlva talán egész mást jelent majd számára az elkészült mű. A lap adott
részére szorítkozás már kifejezett szándékosságra utal. A spontán önkorrekciók,
mely a rosszul sikerült zárt figurák utólagos bezárásából alakul ki szintén
arról tanúskodik, hogy a gyermek számára fontos, hogy „milyen munkát ad ki a
kezei közül”. A firkák halmazából kiemelkedik egy-egy elem, mely már jellemző
lehet a gyermek személyiségére.
A zártfirka megjelenése egybe
esik az Én-tudat kialakulásával. Bizonyos firkajegyek motorikussá válnak, így
előtérbe kerülhet az intellektus. A gyakran firkáló gyermek ebben az időszakban
kezdi el kombinálni az alapfirkákat. Így alakulnak ki a két, majd a 3, vagy
több firkából álló kompozíciók.
3 éves korra előtérbe kerülnek az őssémák. A
sémákhoz a gyermekben bonyolult, érzelmileg telített élményszövedék
kapcsolódik. Erre az időszakra tehető az írást utánzó firka megjelenése is.
A gyermekek 1-3 éves kor körül
firkának, vonalaiknak jelentést is adnak, de alakot adni képtelenek. Később
elkezd alakokat rajzolni, s megfigyelhetjük, a gyermek állandóan ezt az alakot
rajzolja, különféle jelentéssel ruházza fel, s csak később tér át másra.
4-5 éves korban alakzatai már biztonsággal
felismerhetők, de konfliktust jelent a gyermek számára, hogy azok nem felelnek
meg a valóságnak. Ennek okát a látásmódban és fiziológiai tényezőkben találjuk
meg. Azt rajzolják, amit tudnak, vagy éreznek a tárgyról, s nem azt, amit
látnak. A bonyolult formák alkotják a rajzokat. Ezek már összetett motívumok,
melyek segítségével megszülethetnek a leképező szándékú ábrák. Általában
egyszerű alakzatot választanak, amit hamar el is készítenek, és rögtön új
rajzba kezdenek. Így előfordulhat, hogy több tíz ábra kerül egy rajzlapra.
Természetesen ez a jelenség annak köszönhető, hogy képzeletük még rendkívül
csapongó.
A 6 éves gyermek már inkább a realitás felé
fordul. Ekkor már megjelennek az első díszítő elemek is. Gyakorivá válik az
átlátszóság is.
A 7-10 éves korosztály egyre többször
készít profil-vegyes profil rajzokat. Sokat és szívesen rajzolnak
kompozíciókat. Érzelmeik még gyakran dominálnak. A csapongó képzeletet tetten
érhetjük a „tévedésekben”. A gyermekek nem törődnek a megfelelő arányokkal, a
tárgyakat és részeiket nem valóságos viszonyuknak megfelelően, hanem olyan
sorrendben rajzolják le, ahogyan eszükbe jut. Alkotásaikat nem a valóság, hanem
a képzelet irányítja. Tetten érhető a megtartás lelki funkciójának képi
megjelenése. A valósághű ábrázolásra törekednek, sokat radíroznak, javítgatják
alkotásaikat.
9 éves korban gyakran készítenek elbeszélő
képeket, amit egy filmhez lehet hasonlítani. A gyerekek negyede már teljes profilban
ábrázol, ízületi mozgást is feltüntetnek. A legfeltűnőbb a helyes arányok
megjelenése. Az egocentrikus rajzolás más, áttételesebb formát önt. Rajzaikat
vázlatosan kezdik, s később fokozatosan dolgozzák ki azokat.
10 éves korban nagy változás áll be.
Ritkábban rajzolnak a képzelet után. Hangsúlyosabbá válnak az individuális
különbségek. Próbálják megvalósítani a perspektivikus ábrázolást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése