2013. március 18., hétfő

Hogyan segítjük mi a beszéd beindítását?

A Buborékban a megkésett, vagy akadályozott beszédfejlődésű gyerekeket komplex terápiával segítjük, ahol a nagymozgásnak és a finommozgásnak is elengedhetetlen a szerepe. Harmadik összetevőként pedig természetesen logopédiai terápiával fejlesztjük a beszéd megértését, és a beszédprodukciót. Mi a Meixner-féle, vagy a Juhász-Bittera-féle terápiát alkalmazzuk kezdetben tárgyakkal, majd képekkel, végül az Én is tudok beszélni című könyvel.


Először játékos helyzetek teremtésével bizonyos mozdulatokhoz hangokat kapcsolunk, majd állatok és járművek hangjait utánozzuk. Mikor felkeltettük a gyermekek érdeklődését a "beszéd" iránt, elkezdjük az alap szókincs körébe tartozó főneveket tanítani. Ilyenkor még nem kell a gyermeknek megszólalnia, nem várunk beszédet, csak beszédre való figyelmet, és a megnevezett tárgy visszaadását a felnőttnek.

Mikor kb.: 70-100 szavas /legalább/ passzív szókincse van a lurkónak, elkezdjük az igék megtanítását. Ebben a két fázisban nagy hangsúlyt fektetünk az általánosításra, vagyis arra, hogy anya cipője is cipő, apa cipője is cipő, és a gyermek cipője is cipő, a maci is megy, a kutya is megy, és a kisfiú is megy.


Mikor egyszerű mondatok alkotására már képes a gyermek, elkezdjük a főnevek toldalékolásának megtanulását (birtokos személyjel, tárgyeset, ragok, stb.)
Mellékneveket, számneveket tanítunk, és ebben a szakaszban a gyermekek általában már éretté válnak játékos formában, de tankönyvből való tanulásra.
Jöhet a magasabb szintű grammatika, a kívánságot kifejező mondatok, az összetett mondatok, tárgyas igeragozás, két állítmányos mondatok, stb..

Ebből a rövid felsorolásból is látható, hogy nagyon apró lépésekkel haladunk előre a tipikus nyelvelsajátítás útján. Sok gyakorlással, sok ismétléssel jutunk el a megfelelő színvonalú beszédig. Fontos azonban tisztázni, hogy az akadályozott beszédfejlődésű gyermekek még hosszú időn keresztül segítséget igényelnek a szókincs bővítésében, a szövegértés terén, a matematikai nyelv elsajátításában, és az esetleges tanulási zavarok korrekciójában. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése