2012. március 26., hétfő

Téri tájékozódás II.

- A testkép fejlődéséhez a saját tapasztalatok, és a környezet megnyilvánulásai járulnak hozzá. Engedjük a gyermekünknek, hogy a lehető legtöbb tapasztalatot szerezze mozgás útján. Forogjon, guruljon ágyon, járókában, szőnyegen, padlón. Másszon egyenes talajon, és hepehupákon, lépcsőn le és föl. Másszon fel kanapéra, és még az apróbb balesetek is a segítségünkre lehetnek. Ha a gyermeknek bekoppan a homloka, máris lesz róla egyfajta tudása, ha feltöri a lábát a cipő, biztosan megtanulja, hol van a sarka.
Meg is nevezhetünk, jellemezhetünk is egyes testrészeket. Pl.: A füledben szépen csillog a fülbevaló!, A bal lábadon van egy picike anyajegy., A jobb csuklódra felveheted a karkötődet., stb.

 

- Ahhoz, hogy a testfogalom magabiztos legyen, meg is kell nevezni az egyes testrészeket. Mondjuk hát esténként a fürdetéskor, hogy éppen melyik testrészét mossuk meg a gyermeknek. Játsszunk a testrészekkel, amihez nagyon jók a különböző mondókák, énekek, amelyekben meg kell érinteni az adott részeket. Amikor megkérjük a gyereket, hogy húzza föl a cipőjét, trikóját, tegyük hozzá, hogy a lábára, törzsére-hátára, stb. Nagyobb gyerekeknél már az oldalt is megnevezhetjük. Adhatunk a bal kézre mindig egy karkötőt, nagyobbaknál a jobb kézre egy gyűrűt, vagy bármit, ami állandóan jelzi az irányt, stb.

 

- Minél többször fogalmazzuk meg a tárgyak helyét. Pl.: „Szaladj, ülj le a padra, a fa mellett!”, „Hozd ide a cipődet a csizmám mellől!”, „Vedd el a könyvet a maci és az autó közül!” stb.. Nagyobbaknak mondhatjuk, hogy „Tedd a villát a kés jobb oldalára!”, „Tedd a cipődet a polcra!”, tehát szokatlan, nem általános helyeket nevezünk meg, ami a téri viszonyok megértését nehezíti.
- A térbeli tájékozódás nagyon jól fejleszthető LEGO ház, vagy babaház építése-berendezése közben is! Mondhatjuk a gyermeknek, hogy az ajtó jobb oldalára sárga, balra kék oszlopot készítsen, a két ablak közé pedig tegyen be egy zöld elemet, stb.. Kislányoknak a babaház berendezésekor adhatunk olyan instrukciót, hogy az ágy jobb oldalára állítsa a szekrényt, az asztal mögé pedig a zongorát, stb..

 

- Nehezebb a feladat, de nagyon érdekes lehet, ha csomagoló papírra elkészítjük az otthonunk, vagy akár egy kitalált lakás alaprajzát, és azt rendezzük be síkbeli bútorokkal, természetesen minden bútor, helyiség elhelyezkedését megnevezve.
- Jön a Húsvét. Nagyon is időszerű a kertben, vagy egy ismerős parkban elrejteni meglepetéseket. Ehhez készíthetünk térképet, vagy szóval is irányíthatjuk a gyerkőcöket, merre keressék az édességeket.

Sokféle játékos helyzetet teremthetünk a saját testen, térben, síkban való tájékozódás ügyesítésére. A fontos az, hogy ez egy lassan alakuló rendszer, ami nagyon sok gyakorlást igényel!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése