2012. március 21., szerda

Téri tájékozódás

 

   A félévi értékelésekben sokszor szerepelnek a testséma, valamint a téri tájékozódás külön- féle nehézségei. Cikkünkben ma erről a két, nagyon is összefüggő területről írunk.
  A téri tájékozódás alapvető fontosságú az iskolaérettséghez, az írás-olvasás, de még a matematika megtanulásához is. A téri orientáció alapja a testséma, hiszen a térben csakis akkor igazodhatunk el megfelelően, ha van egy biztos kiindulási, viszonyítási pontunk.
  A testséma kialakulásához, fejlődéséhez elengedhetetlen a már csecsemőkortól induló mozgásfejlődés, saját testünk megismerése a mozgáson keresztül, annak megtapasztalása, hogy képesek vagyunk irányítani a különböző testrészeinket, valamint komoly szerep jut a bőrérzékelésnek, simogatásoknak. Miután a gyerekek már megismerték, és meg is tanulták saját testrészeiket, felfedezik, hogy van, amiből kettő is van. Ezek a páros szervek nagy segítséget jelentenek a lateralizáció fejlődésében is, megtanulják az egyik-másik, majd a jobb és bal oldal megkülönböztetését.

Mikor a gyerekek már el tudnak igazodni a saját testükön, megértik, hogy „Húzd feljebb a zoknid!”, vagy „Húzd le a derekadon a pólód!”, akkor a térben kezdenek eligazodni. Önmagukhoz viszonyítva megtanulják, hogy „Figyelj előre!” „Nézz a lábad elé!”, stb. felszólítások egy-egy irányt jelölnek.


  Sok-sok gyakorlás után, már nem csak önmagukhoz viszonyítva szemlélik a teret. Meg tudják mondani, hogy „A labda a szekrény előtt van.”, tehát a tárgyak elhelyezkedését már egymáshoz képest is értelmezik. Ez a lépcsőfok a térbeli tájékozódás.
  Az iskolába lépéshez azonban még ez sem elég. Belép a képbe a síkban való tájékozódás. Fontossá válik, hogy egy képen is meg tudja nevezni a gyermek a téri relációkat, hogy meg tudja határozni, hogy az ’x’ jel előtt és mögött mi látható. Meg kell tudni figyelni, hogy annak a bizonyos betűnek a pocakja merre néz, balra?, jobbra?, sőtt jobbra-le?, vagy jobbra föl?, tehát d, b, p, betűről beszélünk-e. Ez nem könnyű, nagyon elvont szint, de az olvasás megtanulásához hihetetlenül fontos, hogy ez az alap stabil legyen!

 
És még innen is emelhetjük a tétet! Gondoljunk csak bele, hogy milyen síkbeli tájékozódást, milyen irányérzékelést vár el a matematika!
Pl.: 72-27=
Ez egy iránytévesztő gyermeknek szinte megoldhatatlan kihívást jelent.
Másik példa az írásbeli szorzás esete:
23x65
Melyik a szorzó és melyik a szorzandó? Merre felé kell eltolni a részeredményeket? Hogy is állunk a helyi-értékekkel?
A helyes válaszok megadásához elengedhetetlen az IRÁNY, a síkban való tájékozódás!

Mivel ez egy egymásra épülő rendszer, fontos, hogy minden lépcsőfoka meglehetősen stabil legyen! Mit is tehetünk szülőként otthon, hogy gyermekünk jól fejlődjön?
Következő bejegyzésünkből ezt is megtudhatjátok!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése