2013. március 6., szerda

Hogyan segíthetünk, ha nem beszél a gyerek?


Fénykép


Szülőként meleg, szerető, elfogadó légkör biztosításával, sokféle, de a gyermeket nem túlterhelő élmény, inger, lehetőség felkínálásával segíthetünk leginkább gyermekünknek.
Azonban azt is le kell szögezni, hogy az akadályozott beszédfejlődés nem gyógyul meg, nem lehet kinőni, ezért nagyon fontos a probléma felismerése után a mielőbbi diagnosztika, és a megfelelő terápia lehető legkorábbi megkezdése.

Sok logopédiai megközelítés létezik, melyeknek széles szakirodalmi háttere könnyedén hozzáférhető. A következőkben azt szeretném röviden bemutatni, hogy mi a Buborékban hogyan segítünk a hozzánk forduló családoknak, gyermekeknek.

A modern megközelítés szerint a mozgás és a beszédfejlődés szorosan összefügg. A diszfáziás gyermekeknél a mozgásfejlesztésnek fontos szerepe van az idegrendszer érésének elősegítésében, valamint a jó színvonalú szenzoros integráció kialakulásában, vagyis a külvilágból érkező hatások, élmények, hangok, érzetek, illatok megfelelő feldolgozásában.

Fénykép

Mi a Bubiban szintén hiszünk a mozgásfejlesztés jótékony hatásában, ezért nálunk a még meg nem indult, vagy alacsony színvonalú beszéd- és kommunikációs problémák esetében elsőként TSMT, vagy SZIT terápia megkezdését javasoljuk. Ezt követi, vagy ezzel párhuzamosan zajlik a beszédindító terápia, mely nem tükör előtt végzett nyelvgyakorlatokat, hanem játékos hang előcsalogatást, a hangadás örömének felismertetésé, majd szó és grammatikatanítást jelent. A diszfázia terápiája egy hosszadalmas folyamat, mely általában még iskolás korban is szükséges.

Hogyan segítünk a hozzánk fordulóknak?
Egy részletes, és komplex vizsgálatot követően terápiás javaslatot teszünk a szülőknek, ahol elmondjuk a javaslatainkat, és azt, hogy mi az általunk kínált lehetőségek közül mit tartanánk a leghatékonyabbnak. Ezek a lehetőségek a következők:
Fénykép
I. Egész napos beszédindító csoport
Ez a csoportunk bölcsi/ovi formában reggeltől délutánig tart. A gyerkőcöknek egész nap inspiráló környezetet biztosítunk, és szeretetteljes légkört teremtve számukra fejlesztő hatású játékokat szervezünk. Az egész nap során 3 foglalkozást szervezünk, melyek egyéni, vagy mikrocsoportos formában illeszkednek a gyerekek egyéni igényeihez.
- Csoportos TSMT, ahol csoportos helyzetben, de a saját szintjén segítjük a gyerekek idegrendszerének érését, a feladattudat kialakulását, a kommunikáció fejlődését, a nagymozgás fejlesztését.

Fénykép
- Finommotoros fejlesztés, ahol érdekes, sokféle eszközből készített alkotásokon keresztül fejlesztjük a gyerekek finomabb mozgásait. Ez nem a szépírásról, vagy a művészi rajzokról szól, hanem a csippentésről, tépésről, gyűrésről, firkálásról, ujjal festésről, tapintásról, és az apróbb mozgások pontosításáról.
Fénykép
- Beszédindító terápia, ahol kommunikációt tanítunk, sokat hangoztatunk, majd tárgydoboz, és később képek segítségével szavakat, nyelvtani kapcsolatokat tanítunk (Meixner-módszer).

Fénykép

II.  Szükség esetén egyéni TSMT, majd, mikor a gyermek érett rá, csoportos TSMT, amit rövid beszédindító terápiával együtt szervezünk. Ekkor (Meixner-módszer szerint) a szótanulás mellett konzultációval segítjük a családokat. A személyreszabott tananyag összeállítása után otthoni gyakorlással haladnak a gyermekek a nyelv elsajátításának útján.

III. Egyéni TSMT/SZIT terápiát szoktunk javasolni abban az esetben, ha a gyermek életkora még hagy egy kis türelmi időt, vagy a gyermek éretlensége azt indokolja.


Bővebb információt szívesen adunk személyes konzultáció keretében!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése