2012. január 22., vasárnap

„A jó kezdet, fél siker”, avagy ISKOLAÉRETTSÉG

    Az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal. Egy kevésbé okos gyerkőc lehet iskolaérett, és egy zseni is lehet iskola-érettlen. Innen egyenes az út minden szülőnek, aki 5-6 éves palántát nevel, hogy számos álmatlan éjszakát eltöltsön azon agyalva „Iskolaérett-e az én kincsem”. A kérdés nem egyszerű, mert rengeteg szempontot kell figyelembe venni. Szeretnénk egy rövid összefoglalóval segítséget nyújtani nektek.


    Hat éves korára egy átlagos gyermek kb. 120-130 cm magas, és 20-22 kg súlyú. Fontos a jó egészségi állapot, jó fizikai erőnlét, hiszen különösen az első osztályban kellemetlen a sok hiányzás, és a fáradékonyság sokat ronthat a teljesítményen.
A kéztő és az ujjpercek csontosodása erősen megindul. A lateralizáció (testen a jobb-bal oldaliság)  kialakulása elemi fontosságú, mert ennek hatására az agy egyik félteke dominánsabb lesz, a kezesség egyértelműen felismerhető. A nem domináns kézzel történő írástanulás (esetleg átszoktatás) nehezíti az írás, olvasás elsajátítását, súlyosabb estben beszédzavarhoz, személyiségzavarhoz vezethet.
    A nagymozgások harmonikusabbá válnak és ezzel (meg a kéz anatómiai érésével) összhangban fejlődik a finommotorika is. Az összerendezett  finommozgás az író-rajzoló tevékenység egyik meghatározója .
Fontos, hogy a gyermek saját testéről pontos ismerettel rendelkezzen, ismerje testrészeit, érzékszerveit, testének bal-jobb oldalát, annak keresztezését.

    A gyerekek már egyre inkább uralkodni tudnak ösztöneiken, érzelmeiken, nagy mozgásvágyukon.
A pszichés érettséghez tartozik a figyelem, emlékezet és a gondolkodás. A gyerekek megtanulnak egy bizonyos dologra koncentrálni, kizárni a zavaró történéseket. Az iskolaérett lurkó kb. 10-15 perces aktív figyelemre képes, ami a legfontosabb feltétele minden új ismeretszerzésnek. A pszichológiai feltételek közül fontos a feladat- és szabálytudat, ami nélkülözhetetlen a tanórákon a monotónia-tűréssel egyetemben. Ez az unalmas, egyhangú feladatok elvégzéséhez szükséges.
    A gondolkodás magasabb szintűvé válik. Már képes eljutni a kis nebuló a konkrét szemléletes tapasztalatoktól , az elvont fogalmakon át a műveletek elvégzésének szintjéig. Rájön, hogy részekből egészeket alkothat, az egész pedig részekre bontható.
    A beszédnek is kitüntetett szerepe van. Megfelelő beszéden az életkornak megfelelő alaki és tartalmi fejlettséget értjük. A hangok tisztasága és hibátlan kiejtése jelenti az alaki fejlettséget. A tartalmi pedig a gondolatok, az élmények értelmes kifejezésére utal.  Nagyon fontos tehát, hogy a hangképzés tiszta, a hangok érthetőek legyenek. Ez nemcsak a beszéd, hanem az írás-olvasás megtanulása szempontjából is lényeges. Nehéz helyesen leírni, vagy elolvasni egy hangot, annak, aki magát a hangot sem tudja helyesen kiejteni, vagy másik hangot ejt helyette.

A szociálisan érett gyerkőc jól be tud illeszkedni társai közé. Várja az iskolát, és a tudásszomj motiválja. Egészséges mértékű megfelelni vágyás van benne. Természetes érdeklődését a számok, betűk felé fordítja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése