2012. január 29., vasárnap

Én sem voltam matek zseni……


Sokan elmondhatnánk ezt magunkról, meg azt is, hogy nem szeretem a matematikát, de könnyen meglehet, hogy egészen másról van szó. A számolási nehézség még napjainkban is misztikus kifogásnak hangzik inkább, mint egy megoldandó, és megoldható feladatnak. Nézzük hát, mivel is állunk szemben!

Diszkalkulia: Számolási gyengeség, melyben a gyermek önmagához képest a matematikában kórosan alulteljesít.
BNO 10: Az aritmetikai készségek károsodásának (diszkalkulia) oka, különböző funkciók károsodása.

Nagyon sokszor még ma is elmarad a megelőző kezelés (prevenció), a fejlesztés általában csak 2.-3. osztályos korban indul meg, de addigra már kialakulnak a matematikával szemben fellépő gátlások, a számolás elutasítása.



A számoláshoz rendkívül sok terület megfelelő minőségű teljesítményére szükség van. Ezek a következők:
-   nagymozgás,
-        finommotorika (ujjak különálló mozgatásának ügyessége),
-         tájékozódás (térben, síkban, időben) megfelelő szintje,
-         vizuális differenciálás,
-         auditív percepció (meg tudja különböztetni, hogy mit hallott: 4/7)
- alapvető matematikai fogalmak (több – kevesebb, valahányszor több, valahányszor kevesebb; fontos, hogy a matematikai fogalmakat használni tudja – azok nyelvi rendszert alkossanak)
-         szerialitás megfelelő szintje – műveletek elvégzési sorrendje
-    gondolkodás megfelelő szintje ( absztrahálás, konkrét cselekedtetés képi megerősítéssel)

Ezen funkciók fejlődésének nagy késedelme nagymértékben veszélyeztető tényezőt jelentenek a tanulási nehézségek kialakulására nézve. A tanulási nehézségek általánosságban, így a diszkalkulia sem magyarázható enyhe értelmi fogyatékossággal, hiszen magas értelmi képességek mellett is fennállhat. A matamatika területén jelentkező alulteljesítés ugyancsak nem magyarázható nem megfelelő oktatással!
A diszkalkulia okai:
-         genetikai okok,
-         szülés előtti, alatti, utáni károsodások,
-         mozgás-, beszéd-, és nyelvfejlődés zavara.
(Gondolkodási műveletek nehézkessége, beszédészlelés nehezítettsége)

A diszkalkulia kialakulását nem előzi meg normális fejlődési időszak. A deficit már jelen van, megmutatkozik az alapvető matematikai feladatvégzés során a korai életszakaszokban is, ezért kiemelendő a korai felismerés és a megelőzés fontossága!


Tünetek (A számfogalom kialakulása normál menetben és az attól való eltérés.):

-        2 éves kor körül indul a fejlődés. Konkrét érzékelés segítségével a tárgyakat halmazokba sorolja a kisgyermek . Itt már gondolkodási művelet van a cselekvések hátterében.
-     4 éves korban ellentétpárokat nevez meg. (kicsi – nagy, több – kevesebb) Ha ez nincs meg: fejlesztés, diszkalkulia prevenció szükséges.
-       Elindul a számlálás felé a gyermek! Mikor akár 10-ig elszámol gyermekünk, az nem igényel komoly mentális teljesítményt, csak auditív emlékezetre van szükség. Nem keverendő össze a számlálással!
3 éves korban - 3-ig
4 éves korban - 4-ig
5 éves korban - 5-ig
6 éves korban - 10-ig kell tudni számlálni csökkenő sorrendben is.

 A megszámláláshoz a mozgás és a beszéd összehangolása szükséges. Ez nagyon gyakran nincs meg diszkalkuliás gyerekeknél.

-         Megjelenik a globális mennyiség-felismerés saját testen (két fülem van, két kezem, egy orrom, öt ujjam, illetve, hány ujjamat mutatom). Diszkalkuliásoknál különösen sokszor nehezített ez a funkció!

-         Gyakran nem tudják, hogy az 5-ig való számlálás számossága 5.
-         Mennyiségállandóság kialakulása

Fokozatok:      4,5 éves korig kialakulatlan,

                        5,5 éves korig kialakulásban lévő,
                        7 éves korra teljesen, magabiztosan kialakult.
Az iskolaérettségi vizsgálaton is vizsgálják, bár a gyermek pszichés fejlődése szempontjából még nem tart ott.

Számfogalom: 10-ig minden szám bontása. Diszkalkuliával küzdő gyermeknél nem alakul ki, ezért műveletet sem tud végezni. A pótlás és bontás, mint a további műveletvégzések alapja különösen fontos a diszkalkuliás gyermekek fejlesztésében, oktatásában!



Helyiérték fogalom sem alakul ki a számolási nehézség miatt, a szerialitás sem kapcsolódik hozzá.

A diszkalkulia-terápiában, valamint a diszkalkuliás, de a diszlexiás gyermekek matematika tanításában mindenképpen szükséges feladatok:
                     - készségfejlesztés
  - számfogalom / műveleti fogalom kialakítása

Már korai, óvodás korban megfigyelhetők a következő tünetek, melyek előre jelezhetik a számolási gyengeséget:
-         nagymozgások ügyetlensége,
-         egyensúly problémák,
-         mozgássor utánozásának nehezítettsége – szerialitás,
-         tájékozódás saját testen / időben  (óvodában: évszakok, napok)
-         nyelvi fejlettség alacsony szintje,  idői tájékozódás – grammatika,
-     nem szeret mesét hallgatni – lényegkiemelő képesség, beszéd/szövegértés,
-         színek megnevezése nehézkes (első igazán elvont fogalmi rendszer),
-         nem, vagy rosszul használ alapvető matematikai fogalmakat: sok – kevés – semmi, több – kevesebb – ugyanannyi,
-         nagycsoportos korában sem érdeklődik a számok iránt,
-         spontán játék nem mutat matematikával foglalkozó elemet,

Iskolás korban: Diszkalkulia vizsgálat alapvetően 3 részt foglal magában:
       - orvosi – neurológiai (agyi funkc. eltérés)
     - pszicológiai: intelligencia vizsgálat (nonverbális), mert a számolási gyengeség velejárója , hogy az intelligencia struktúrája szórt!
        - pedagógiai vizsgálat.

Diszkalkuliás gyermekek esetében a matematika tanítás tényleges megkezdését egy nagyon alapos képességfejlesztésnek kell megelőznie, majd minden életkorban a cselekedtetésnek, szemléltetésnek és állandó ismétléseknek kell kísérniük az órákat!



Végül lássuk hát, hogy egy egyszerű példa megoldásához milyen sok bázisfunkció kifogástalan működése szükséges, tehát a folyamatos képességfejlesztés mennyire fontos!

8 x 4 + 7 = 39

-         vizuális figyelem,
-         vizuális észlelés, (különbségtétel a x,+ jelek között),
-         szerialitás, (műveleti sorrend),
-        emlékezet, (tanult ismeretek felidézése, műveleti eredmény észben tartása),
-         téri orientáció (helyiérték),
-         szerialitás (számok sorrendje),
-     intermodális integráció (eredmény felírása, a kiszámolt, memóriában tartott eredmény pontos leírása),



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése